utorak, 21. listopada 2014.


UMIŠLJENI BOLESNIK














Vrsta djela:
Umišljeni bolesnik je komedija-balet u 3 čina. Komedija-balet je specifično djelo koje je na granici između opere i drame. Bile su često priređivane na dvoru Luja XIV., u raskošnom dvorcu Versaillesu. Kralj Luj XIV. je čak i sam nastupao u nekim spektaklima gdje se scenska umjetnost mješala sa velikim plesovima, lovačkim prizorima, vatrometima i igrama na vodi.

Razdoblje:
Komedija-balet «Umišljeni bolesnik» spada u razdoblje europskog klasicizma. To razdoblje traje cijelo 17 stoljeće, a javlja se u Francuskoj. To se stoljeće u povijesti književnosti i civilizacije često još naziva velikim. Tada je Francuska dominirala Europom jakošću svoje vanjske politike te utjecajima u umjetnosti i književnosti.

Podaci o piscu:
Jean-Baptiste Poquelin, Moliere rođen je 1622. godine u imućnoj obitelji. Kršten je 15. siječnja, no točan se datum njegova rođenja ne zna.
Bio je sin kraljevskog tapetara i taj mu je naslov omogućio školovanje u isusovačkoj gimnaziji te studiranje prava u Orleansu. 1642. službuje kao odvjetnik, a godinu dana kasnije osniva kazališnu družinu «Znamenito kazalište» zajedno s obitelji Bejart.  Nastupao je u pokrajini i Parizu, a 1644. uzima umjetničko ime Moliere. Zbog dugova biva uhićen te zatvoren. Od 1645 do 1658 putuje po Francuskoj. Njegov brak s Armandom Bejart je izazvao skandal u pariškim krugovima. Bio je od svoje supruge stariji 20 godina. Skandal ga je natjerao da napiše «Školu za žene», koja je gotovo autobigrafski inspirirana. To mu je djelo toliko podiglo ugled da se i sam kralj zauzeo za njega i dodjelio mu stalnu novčanu pomoć. Od tada je sudjelovao u organizaciji velikih dvorskih scenskih priredaba, koje su svojom spektakularnošću i kićenošću premašile sve dotada viđeno na području kazališta. 1665. Molierova je družina službeno postala kraljevom. Tada je počeo osjećati prve simptome upale pluća, pa je zbog toga izbivao oko godinu dana sa pozornice. Tijekom četvrte izvedbe «Umišljenog bolesnika» 17. velljače 1673. stanje mu se jako pogoršalo, te je te iste večeri umro. Pregovori o njegovu sprovodu su trajali četiri dana.
Prema zapisu suvremenika Moliere je bio nizak čovjek, zdepast i okruglih nogu. Bio je otvoren i pošten, pa su mu te odlike stvorile mnoštvo prijatelja na dvoru, čak i izuzetnu sklonost Luja XIV.
Napisao je više od trideset kazališnih djela različitih vrsta. Od tih 30 djela nije sačuvan niti jedan njegov dramski rukopis. Rijetki su i njegovi autografi. Jedini njegov rukopis se vidi na nekoliko vlastoručno potpisanih novčanih priznanica.

Siže djela:
U početku vidimo glavnog lika Argana kako sređuje račune s ljekarnicima i doktorima te zbraja potrošeni novac koji je potrošio na velik broj različitih ljekova. Argan ima ženu i dvije kćeri iz prvoga braka. Angelique je dovoljno stara za udaju, te je našla već momka za koga otac ne zna. Odjednom ju otac pozove te joj rekne da joj je našao supruga. Ona se poveselila misleći da je to njezina ljubav. Ali nisu mislili na istu osobu. Aragan, koji misli da je jako bolestan, želi ju udati za liječnikova sina koji studira medicinu kako bi u obitelji mogao imati liječnika koji bi se za njega stalno brinuo. Beline, Araganova žena želi Angelique poslati u samostan, ali se pokorava mužu. U svakom prizoru Aragan izjavljuje ljubav Beline, a ona mu uzvraća.
Aragan, umislivši da mu smrtna ura otkucava, sastavlja oporuku. Za oporuku Beline ne želi čuti, i kako kaže «I ja bih pošla za vama u grob da vam dokažem kako vas nježno volim». Aragan joj želi ostaviti sav imetak, ali mu to zakon onemogućuje. Kod prijedloga da Beline prije njegove smrti uzme sav novac i mjenice iz njegove sobe Beline se uzruja rekavši da ništa od toga ne želi, ali ju je ipak zanimalo koliko su ti iznosi veliki. Sluškinja Toinette je na Angeliqueinoj strani, te ju podržava i spremna joj je pomoći. Tako odlazi javiti Cleantu (Angeliquenoj velikoj ljubavi) da Aragan sprema udati Angelique. Cleante se predstavlja kao zamjenik učitelja pjevanja kako bi on i Angelique mogli biti zajedno. Aragan ništa ne sumnja, te poziva budućeg zeta i njegova oca na večeru. Oni razgovaraju o Araganovoj neobičnoj bolesti i načinima izlječenja. Beline je primjetila Cleanta koji joj je bio sumnjiv. Kaže to Araganu, koji je potražio mlađu kćer Louison, te mu ona otkriva svu istinu. U posjet Araganu dolazi njegov brat Beralde. Beraldea je Cleante nagovorio da ga predstavi kao momka dostojnog Angelique. Aragan ne želi čuti za nju, nakon skandala koji je napravila pred doktorom i odbila muškarca kojeg joj je otac namjenio. Tu opet vidimo umišljenu bolest Aragana, kada ga je sluškinja podsjetila da sa sobom uzme štap, jer bez njega ne može hodati. Toinette i Beralde kuju dogovor kako bi uspjeli pomoći Angelique. Beralde počinje uvjeravati svog brata da on nije bolestan i da medicina je znanost za naivne. Aragan tu tvrdnju pokušava pobiti, ali Beralde ima dobre odgovore na svako Araganovo pitanje. Nakon što je Aragan odbio uzeti klistir doktora Purgona, Purgon se jako naljutio i ostavio Aragana. To je iskoristila sluškinje Toinette te se predstavila kao veoma iskusan liječnik i Aragana uvjerila da treba raditi suprotno no što su mu njegovi liječnici preporučili. Beralde Araganu govori kako ga njegova žena iskorštava, a kćer bezuvjetno voli, te ju zbog toga ne smije poslati u samostan. Aragan u to sumnja, ali pristaje na test. Beralde se sakrio, Aragan je legao na kauč i pravi se da je mrtav. Toinette tada kaže Beline da joj je suprug umro. Beline ulazi u sobu da se uvjeri, te tada naglas govori kako mora što prije uzeti sav novac i mjenice, te kako se konačno riješila muža. Aragan se digne i viče za Beline dok ona odlazi. Istu su stvar napravili kako bi testirali Angelique. No ona je plakala, jadikovala, jedina briga joj je bila što je otac umro dok se na nju ljutio; bila je potpuno neutješna. Čak je odbacila Cleantea i odlučila poći u samostan, prema očevoj posljednjoj želji. Čuvši to, Aragan zagrli i poljubi svoju kćer, sav sretan što je upoznao njezinu pravu narav. Pristao je na brak Angelique i Cleanta, pod uvjetom da Cleante postane doktor da bi se mogao brinuti za Aragana. Cleante je spreman sve obećati, no Beralde je uvjerio svog brata da to nije potrebno, da Aragan može sam postati doktor i tako sam sebe izlječiti. Beralde pozove svoje prijatelje koji čine svečani skup kako bi Aragana proglasili liječnikom. Aragan bez ikakve muke i sumnje prolazi sve testove i postaje liječnik. No, nije znao da je sve to samo predstava kako bi Beralde uvjerio brata da je liječnik i kako bi Aragan sam sebe izliječio.

Karakterizacija glavnih likova:
Aragan – je umišljeni bolesnik. Sam za sebe misli da mu nema spasa, vjeruje da će ga oni silni ljekovi izliječiti. Njegova uskogrudnost i preokupacija svojom bolešću čine ga naivnim i sebičnim, te ga ljudi iskorištavaju. Dok se on «bori za život», drugi mu samo naplaćuju svoje usluge i žive raskošno na njegov račun, znajući da mu nije ništa. No, samo ga kćer Angelique nastoji uvjeriti da je on svoju bolest samo umislio. Kasnije ga u to uvjerava i njegov brat Beralde. Aragan je veoma bogat i vjerovatno plemićkog podrijetla. Unatoč svemu, on je obiteljski čovjek, te veoma voli svoje kćeri i ženu. Ne voli kada mu se ljudi suprostavljaju i kada nije u pravu.
Beline – je Araganova druga žena. Ne cijeni svog muža, a njegovih se  kćeri želi riješiti tako da ih pošalje u samostan. Od muža joj je draži novac, te ga je spremna maksimalno «olakšati» u financijskim pitanjima.
Angelique – je Araganova starija kćer. Veoma cijeni i voli svog oca te mu želi dobro, ali mu se i suprostavlja kad je njezina sreća u pitanju. Zaljubljena je u Cleantea. Obrazovana, svjesna situacije oca nastoji zadovoljiti i pomoći mu da shvati kako je on potpuno zdrav.
Louison – je Araganova mlađa kćer. Veoma je mlada, voli oca i majku. Vjerovatno nije svijesna da joj je otac potpuno zdrav. Poštuje roditelje, ali i sestru. Pouzdana do određene granice (dok joj otac ne zaprijeti batinama). Lukava i snalažljiva.
Beralde – je Araganov brat. Svjestan situacije, brata nastoji uvjeriti kako je svoju bolest umislio i pomoći mu da shvati pravu sliku svoje okoline. Voli svoje nećakinje i pomaže im. Veoma obrazovan i inteligentan.
Cleante – Angeliquein zaručnik. Voli Angelique više od ičega te će za nju sve učiniti. Obrazovan mladić, vjerojatno iz sloja građanstva.
Toinette – je sluškinja. Suprostavlja se Araganu kako bi se on mogao svađati i tako «održati na životu». Veoma je poštena i snalažljiva te lukava, odana i pouzdana. Angelique i ona su dobre prijateljice.

Tema:
Tema ovog je djela život «umišljenog bolesnika» koji za sebe misli da veoma bolestan. Postaje ovisan o doktorima i o supruzi, koji mu ne govore njegovo stvarno stanje nego iz njega nastoje izvući što više novca.

Mjesto i vrijeme radnje:
Mjesto radnje je Francuska, točnije grad Pariz. Vrijeme radnje nije naznačeno, ali je vjerojatno 17 stoljeće. Mjesto je radnje označeno na početku djela.

Problematika obrađena u djelu:
Izmišljena bolest Aragana, koja nema ni pravog lijeka niti pravog imena i posljedice tog vjerovanja koje ga čini naivnim i rastrošnim na bespotrebne lijekove.
Stil:
Ovo je dramsko djelo spoj drame i opere. To je komedija u kojoj se pojavljuje zbor i plesači.
Radnja se kronološki odvija, bez disgresija i povrataka u prošlost.
Pisac je sveznalica i prati likove kroz događaje. Djelo oponaša antičku komediju (zbor, pjevanje, plesači).
Djelo je umjereno lako za čitati. Otežavaju ga samo neke ubačene fraze na francuskom, talijanskom ili latinskom jeziku. Radnja je jasno obrazložena i vrlo zanimljiva.

Iz kritika:
Kod Moliera zapažamo neprekidan razvitak poezije komičnog. Kod njega je postojao razvitak moralne opservacije i onog što nazivamo uzvišenom komikom... U umišljenom bolesniku afirmira se u najvećoj mjeri ta prštava i neočekivana komika koja se, na svoj način, po bogatstvu mašte natječe sa Snom ivanjske noći Olujom.
Sainte – Beuve
U novijim realizacijama nekih farsa i komedija-baleta Molierov je dijalog ponovno uključen u okvir slikovite ili galantne inscenacije, plesova i glazbe, i zbog toga smo potpunije mogli doživjeti poetičnu atmosferu kojom je on ponekad okruživao svoje slike ljudskog srca ili naravi. (...) Istina Građanina plemića ili Umišljenog bolesnika ne može se izraziti ako se u izvedbi izostave ceremonije koje su logični završetak komičnih tokova.
G. Lanson
Od svih Molierovih komada najviše volim svakako Umišljenog bolesnika; ta mi se komedija čini najorginalnijom, najsmionijom, najljepšom. To je najljepša proza koju poznajem. Ona neprekidno doseže punoću koja zadivljuje: mišićava je poput Pugetovih atleta ili Michelangelovih robova: sva nabrekla od životnog lirizma, od radosti i od zdravlja.
A.    Gide
Takozvane komedije-baleti koje se odlikuju glazbenim i plesnim umecima pisane su za dvor Luja XIV. Važan je njihov element raskošna oprema, ali se mogu prikazivati i skromnije i bez spomenutih umetaka. Ipak se čovjek ne može oteti dojmu da to u stvari nisu umeci nego sastavni dio djelo, pa i sama režija mora imati neki baletni karakter. To vrijedi i za one Moliereove komade koje pisac ili njegov izvođač ne krsti izrijekom tako, jer baletnih elemenata koji staru komedijudell'arte povezuju s baroknom operom ima i u drugim njegovim djelovima.
I.       Hergešić
Srećom je već odavno odbačena jednostrana, neodrživa teza po kojoj je kraljevski dvorski zabaljvač Moliere poslušno, ali preko volje, po dužnosti izvršavao naloge Luja XIV. i njegove Uprave divertismana. Tko je god makar jednom s razumjevanjem pročitao bilo koju od njegovih komedija-baleta, tko god ih je u mašti ili stvarno pokušao inscenirati, mora se priznati da se u tim djelima, u ritmu njihova kretanja, ne osjeća ni traga bilo kakve prisile. Naprotiv, baš u njima otkrivamo neku duboku, suštinsku oslobođenost, prevladanost svih stega i unutrašnjih i vanjskih cenzura, i po toj svojoj osobini komedije-baleti, tako logično, neporecivo urasli u Moliereov opus, sačinjavaju najspontaniji, šokantono «protupravilni», danas bismo valjda rekli «avangardni» pol cjelokupne dramaturške produkcije francuskog klasicizma.
M. Škiljan
Moliere nije mogao slagati svoja djela nekim strogim redoslijedom jer mu je dužnost komičnog nametala određenu isprekidanost, određenu nemaštovitost dramskog toka. Svaki put kad su opruge strasti bile na granici stvaranja odveć dramatičnih situacija, trebalo se opustiti  i proizvoljno zaustaviti igru osjećaja. (...) Moliere poznaje zahtjeve publike, i radije odustaje od dramaturške postupnosti, nego od «velikog pravila sviju pravila», a to je – svidjeti se.
J.      Garapon
Sebičnost nije oznaka karaktera. Sebičnost je stanje duha, ili još bolje: stanje duše. Umišljena bolest, ljubomora, pretjerana brižnost (koja guši), cjepidlačenje, škrtost i mizantropija samo su neke od utjelovljenih pojavnosti sebičnosti. Sebičan čovjek ne misli ni na koga osim na sebe i cijeli svijet želi podrediti sebi. Sebičan čovjek ne zna i ne čuje one druge, on samo zna tjerati svoje, ne brinući se za najbliže i ne shvaćajući da je često smiješan, a ponekad i jadan. Ukratko, sebičnost je ljudska osobina par excellance. I tako je i umišljeni bolesnik, Argan, glava kuće, otac i muž - jednostavno sebičan. Njega ne zanimaju nikakvi događaji izvan njegove bolesti. Sve što je povezano s lijekovima, liječnicima, apotekarima i kirurzima dobro je došlo u njegovu kuću - ostalo i ostali: van! A budući da se njegove želje svode na udovoljavanje samome sebi, Argan svoju kćer namjerava udati za liječnika, kako bi imao "zeta i rodbinu koja mu treba", odnosno, ne želi propustiti "priliku koja je puno bolja za njega". Zalud mu brat tumači da je njegova "bolest" pretjerana i da to ludovanje za apotekarima i liječnicima mora završiti, zalud mu sluškinja dokazuje da će njegovo vlastito srce spriječiti neželjenu udaju: jer on je u srcu - dobar. I u pravu je. Argan je dobar čovjek, voli svoju djecu i svoju drugu ženu, ali njegova bolest ga izdaje. U svojoj opsjednutosti s bolešću Argan ne pita ni za što drugo do li za svoje klistire, žuči i ulijevke. A budući da je bolestan, prema vlastitim riječima i dubokom uvjerenju, iako "doduše hoda, spava, jede i pije kao i svi ostali", Argan je zaluđen liječnicima koji su za njega sveznajući i nedodirljivi Parnas, pa je tako najveća čast razgovarati i družiti se s liječnicima. Oni su "čestita i cijenjena gospoda koju se taj blesavi bezobraznik Moliere usuđuje dovoditi na scenu". Ono čega Argan nije svjestan jest talent i razumijevanje te neznalice i bezobraznika Molierea za ljude koji ne mogu izaći iz svoje kože, ljude koji doduše hodaju, spavaju, jedu i piju kao i svi ostali, ali su ipak veći od života. Takav Argan nije više samo dosadan, sebičan gnjavator, on je osoba koju se ne zaboravlja.
ZA OBRAZ

Šeh-Jujo:
Šeh-Jujo je bio dobar,pošten i učen čovjek.Pošto je uvijek klanjao namaze,prozvaše ga efendijom.Jednom prilikom djeca su se htjela našaliti sa Šeh-Jujom.Pošto su pred džamijom uvijek stajala nosila za mrtvace,djeca su smislila plan da im drug legne na nosila i da se pravi da je mrtav,a da će ostali nagovoriti Šeh-Juju da mu klanja dženazu.Tako je i bilo,ali kada je Šeh-Jujo završio, njihov drug se nije pomijerao dok su se ostali smijali.On je bio mrtav.
Bilo je još takvih situacija ali još jedna se posebno ističe,a to je ona kada je jedan bogati vladar umro i kad mu je neko trebao naslijediti blago. Pošto je imao sina jedinca to je trebalo da pripadne njemu ali u međuvremenu se pojavi još jedan mladić koji je tvrdio da je vladarev nezakoniti sin. Svi su se pitali kako će taj mladić to dokazati.Niko nije znao odgovor,sve dok se neko nije sjetio Šeh-Juje,te pozvaše glasogovornika u Mostar.
Odgovor od Šeh-Juje: Ako se krv sina učvrsti za kosti vladara-on je njegov sin. A ako se krv raspe po vodi-nije.
Čitav Istanbul se čudio mudrosti Šeh-Juje.
Motiv: Pametni Šeh-Jujo.
Tema:Nenaivni Šeh-Jujo.
Ideja:Mnoge ljude niko ne cijeni dok ne primjeti koliko su oni korisni i učeni.
Mjesto radnje:Mostar,Istanbul.
Vrijeme radnje: Turska vladavina.
Citat:"Počeli su ga zvati,ali se on nije odazivao ni micao.."


Cjepar
Stari Ibriš po zanimanju je bio cjepar.Nije imao punu snagu,niti novce kao nekada.Svaki dan je sa sobom nosio sjekiru u nadi da će nešto zaraditi,jer nije htio da prosi zbog svog ponosa.
Pisac govori o tome kako bi,iako je star,uvijek radio pošteno,polako i smireno;te je pričao o tome kako bi ga svaki put pisac nutkao da uzme nešto a on bi odbio svaki put.
Jednom prilikom,prolazeći čaršijom,pisac ugleda Ibriša na klupi.On ga dozva,a Ibriš ne odgovori.Pisac mu se približi,a tamo ponosni čovjek spava svoj vječni san.Bilo je vrijeme za iftar,a Ibriš sigurno nije imao hrane.Ljudi su trčali svojim kućama ne obazirući se na njega,a on nije htio ni da upita za komad hljeba.
Iako je umro od gladi, umro je ponosan.
Motiv:Ponos ljudi i neokaljani obraz.
Tema:Pošteni Ibriš.
Ideja:Neki ljudi imaju više poštovanja prema bogatim,a ni ne osvrću se na one poštenije.
Mjesto radnje:čaršija,pisčeva kuća.
Vrijeme radnje:Turska vladavina.
Dio iz priče:"Ja ga pozvah,a on ne odgovori..."


O PISCU : Alija Nametak je rodjen 6. III 1906. godine u Mostaru. Mekteb, osnovnu skolu i klasicnu gimnaziju zavrsio u Mostaru, a studij knjizevnosti i srpskohrvatskog jezika u Zagrebu. 
Od 1929. godine zivi u Sarajevu i do 1945. godine radi kao srednjoskolski profesor na gimnaziji, uciteljskoj i srednjoj tehnickoj skoli. 1934/35. predavao u Podgorici, a jedno vrijeme je bio lektor i intendant u Narodnom pozoristu u Sarajevu (za vrijeme rata Hrvatsko drzavno kazaliste).
Od 1945. godine radi kao saradnik u Institutu za proučavanje folklora u Sarajevu, potom je bibliotekar u Muzičkoj akademiji u Sarajevu sve do odlaska u mirovinu 1973. godine. Pripovjedac Alija Nametak bavio se intezivno i folkloristickim istrazivanjima. 
Umro je u Sarajevu 8. VI 1987. godine.

ZELENO BUSENJE


Bilješka o piscu:
-Edhem Mulabdić je bosanskohercegovački književnik rođen u Maglaju 1862. god.
-upisuje učiteljsku školu;dobija posao u Brčkom.
-pokrenuo muslimanski čassopis
-umro u Sarajevu 1954.god.
-"Zeleno Busenje","Na obali Bosne","Nova vremena" ....

Fabula
Omer-efendija imao je 3 sina: Mehmeda(najstarijeg),Ahmeda i najmladjeg Aliju.
Mehmed je pisar i oženjen čovjek,Ahmed je radio kao činovnik u Ugruntovicci,dok je Alija bio školarac.
Nakon smrti njihovog oca,oni u kući ostaju sa majkom,koja je htjela oženiti svoga sina Ahmeda sa kćerkom Muharem-age,Aišom,ali se on tome protivio.
Odlaskom da zaprosi Aišu,Ahmed saznaje da Austrougrarska upravlja Bosnom,te mu bi žao što mora ići braniti državu i ostaviti djevojku,tokom čega umire,a malo prije toga saznaje i za smrt njegove majke.
Na drugoj strani,Muharem-aga spaja kćer sa Rašidom,čijem se braku  ona protivi,ali zbog odanosti ocu ona prihvaća da se uda,ali i zbog tuge prema Ahmedu i ona umire.
Mehmes šalje najmlađeg brata u Sarajevo na školovanje ,a on ostaje u Maglaju gdje umire.
Aišin brat Mustafa je izbačen iz kuće od strane oca,te ide da se propija sa Rašidom.
To sve prolazi kroz glavu mladog Alije kada se vraća u rodni kraj,u Maglaj.

Tema :Neostvarena ljubav Aiše i Ahmeda u ratnom vremenu.
Ideja :Vrijeme donosi promjene,ali ljubav ostaje vječno.
Motiv :Stradanje jedne Bošnjačke porodice.
Mjesto radnje : Varoš,Maglaj.
Vrijeme radnje :Austroug. vladavina
Mišljenje o djelu:"Ne razumijem zašto neki ljudi ne                                                 
                               dozvoljavaju djeci da slobodno vole,ali da ih 
                               malo posavjetuju,a ne da ih tako
                                zlostavljaju."

VODA

Vladimir Nazor:(bilješke o piscu)

Vladimir Nazor rodio se 1876. u Postirama na otoku Braču.  U razdoblju 1893. godine, kada je objavio svoje prve stihove, pa do 1949. - kada je pred smrt zapisao posljednu pjesmu, on je napisao nekoliko hiljadaa stranica, čitavu jednu biblioteku knjiga. Umro je u Zagrebu 1949. g. Njegova važnija djela su: Veli Jože, Priče iz djetinjstva, Priče s ostrva, grada i planina, Krvava košulja, Krvavi dani, Zagrebačke novele; te bajke za djecu: Halugica, Bjeli jelen i Kralj Albus.


Vrsta djela: Pripovjetka
Mjesto radnje: Velo selo.
Vrijeme radnje: oko 1886 god.
Glavni likovi: Vlado, Košće, kapetan, Vladin otac, Vladina majka.

Kratak sadržaj
Sve je bilo pusto, jedino su ljudi na obali dočekivali lađu koja im je trebala dovesti vodu jer više od tri mjeseca nije padala kiša pa su se ljudi bojali za svoju djecu i imovinu.
Vladin otac je bio veoma zabrinut zbog njegovog školovanja.Počele su umirati i životinje od žeđi.Ali tog istog dana su došle vijesti s kopna da lađa s vodom dolazi sutra u luku.
Ljudi su iščekivali vodu i kada je došao brod koji je vozio vodu ljudi su pili i napajali svoje životinje. Kapetan je spojio cijevi iz lađe sa bunarima. U lađi je bila pumpa koja je dizala vodu. Svi su bili nestrpljivi čekajući da voda poteče cijevima. Nakon nekog vremena voda je potekla, a one dvije cijevi kao da su oživjele.
Kada je Košće vidio vodu, nožem je probio cijevi i počeo piti. Nije ga smetalo što su ga žene tukle i ogovarale. Kasnije neka žena uzme Košći nož iz ruke i učini isto što i on. Žene su britvicama, iglama zapletenje i vretenima bušile cijevi i pile vodu. Većina vode gubila se u zemlji.
U isto vrijeme na drugoj strani otoka spremalo se nevrijeme i svi su potrčali da tamo dočekaju kišu. Kada je kiša pala svi su bili sretni, a bunari su se napunili vodom, vinogradi i maslenici ponovno su bili zeleni i sve je opet bilo u redu. Vlado je odlučio da neće otići u grad na školovanje nego da će ostati u selu i pomagati oko radova na zemlji, ali Vladin otac je inzistirao da ode i da ne bude siromah. Ocu je bilo žao što mu sin živi tim teškim životom kroz koji je i sam prošao.

Tema: Velika suša koja zahvata Velo selo,te tuga Vladinog oca zbog školovanja svoga sina .
Ideja: Svi moramo biti složni i djeliti s drugima, a ne misliti samo na sebe. Nismo sami na svijetu mi živimo u ljudskoj zajednici.