FEDERICO
GARCIA LORCA:
PJESME
Bilješke o piscu:
Federico
Garcia Lorca, španjolski pjesnik i dramatičar, rodio se 15.6.1899. u
Fuenteroquenosu, Andaluzija, a umro 19.8.1936. u Granadi. Studirao književnost
i pravo, ujedno pokazuje interes za muziku, slikarstvo i kazališnu umjetnost.
Godine 1921. u Madridu je izveden njegov dramski prvjenac Leptirove čarolije.
Iste godine objavljuje Libro de poemas. Renome stječe zbirkom Cauciones 1927. godine
i patriotskim komadom Mariana Pineda. Godine 1928. izlazi njegova najbolja
knjiga stihova Romancero gitano (Ciganski romancero). U toj je zbirci dao
sintezu španjolskih lirskih inspiracija. Godine 1930. održava niz predavanja u
SAD-u. Na povratku iste godine piše knjigu Pjesnik u New Yorku, u kojoj se
nalazi čuvena oda Waltu Whitmanu. Od 1931. direktor je kazališne grupe
“Barroco” koja obilazi sve španjolske pokrajine igrajući djela klasičnog teatra
(Lope de Vega, Calderon, Cerevantes). U tom periodu sav se posvećuje pisanju za
kazalište: Don Cristobaldovo malo kazalište (1928.); Čudesna obućarka (1930.);
Ljubav don Perimplina i Belise u ujakovu vrtu...
U
spomen svog prijatelja piše tužaljku Hanto per Ignacio Sanchez Mejias
(1935).
1936. su ga uhapsili i streljali pripadnici Francove civilne garde.
Federico
Garcia Lorca je jedan od najvećih španjolskih lirika uopće.
U
španjolskoj poeziji svoga vremena on je unio novi, moderniji izraz i dah
istinskog
lirizma. Andaluzijski slavuj skladno je spojio modernizam s
tradicijom.
U nas je mnogo prevođen i igran. Znatan je njegov utjecaj na
naše
mlado pjesničko pokoljenje.
Konjikova pjesma
Cordoba.
Daleka
i sama.
Kobila
crna, velika luna,
masline
u bisagama.
Ako
i znam pute, nikad
neću
stići u Cordobu.
I u
ravni i na vjetru,
kobila
crna, crvena luna.
Smrt
na me vreba onamo
s
kruništa kule Cordobe.
Jao,
duga li cesta!
Jao,
vrli moj konjiću!
Jao,
smrt me čeka prije
nego
stignem u Cordobu!
Cordoba.
Daleka
i sama.
Konjikova
pjesma razvija temu nedostižnosti, smrti. Razvija je tako da
ponavlja
i izmjenjuje neke slike. Temeljni je motiv konjikova slutnja smrti,
samoće.
Ta se slutnja smrti kasnije preobražava u strah.
Slutnja
smrti:
”Smrt
na me vreba onamo
s kruništa kule Cordobe”
Strah:
“Jao,
smrt me čeka prije
nego stignem u Cordobu!”
Lorca
stvara sažete i jednostavne pjesničke slike koje ponavlja, izmjenjuje
i
gradira.
Ponavljanje:
“Cordoba.
Daleka i sama.”
Izmijenjene
slike:
“Kobila
crna, velika luna...
...kobila crna, crvena luna”
Gradirano:
“Smrt
na me vreba onamo
s kruništa kula Cordobe...
... Jao, smrt me čeka prije
nego stignem u Cordobu.”
Svijet
pjesme otvara ovom pjesničkom slikom: “Cordoba. Daleka i sama”.
Ponavlja
je na kraju pjesme kako bi dokazao kako je Cordoba za
konjanika
bila nedostižna, pošto je kao i s početka pjesme ostala
“Daleka
i sama”. Pjesnik pojedine slike izmjenjuje. Takvim postupcima u
komponiranju
pjesme nam bolje prikazuje konjanikove osjećaje, emocije.
Gradirajući
pojedine slike prikazuje nam da se konjanik sve više boji.
Najprije
se kod konjanika pojavljuje slutnja smrti koja se postepeno
pretvara
u strah. Pjesnikove emocije najjače progovaraju u četvrtoj strofi,
a
emocionalni naboj ostvaruje jadikovanjem.
Benasta pjesma
Mama,
hoću
biti od srebra.
Sine,
bit
će ti hladno.
Mama,
hoću
biti od vode.
Sine,
bit
će ti jako hladno.
Mama,
na
jastuku me svom izvezi.
To
da!
Ovog
časa, sine!
Iako
se po naslovu ne bi reklo, ova pjesma ima svoje značenje i nije tako
“benasta”.
Srebro i voda su dragocjene stvari za život ljudi, bogatstvo,
međutim
kada bi se sin pretvorio u srebro ili vodu nikad ga ljubav ne bi
tako
grijala kao majčinska. Ne treba zahtjevati da budemo netko ili nešto
drugo
nego prihvatiti onakve kakvi jesmo jer uvijek postoji netko tko nas
prihvaća
baš takve. Normalno, trebamo se truditi da postanemo što bolji
(brže,
više, snažnije), ali svojim trudom i na taj način doći do pozitivnih
promjena.
Portret Silvija Franconettija
Njegov
krik bijaše strahotan.
Starci
kažu
da se kosa
ježila
i
da se živa rastvarala
u
zrcalima.
Prelazio
iz tona u ton
a
da ih ne razbija.
I
biješe stvaralac
i
vrtlar bje.
Stvaralac
sjenica
tišina.
Sada
njegova melodija
Sniva
s odjecima.
Konačna
i čista.
S
posljednjim odjecima.
Zbirka
pjesama „Conte jondo“ ima neobično bogatstvo forma, ali u svim
varijantama
pisac je sačuvao bitnu karakteristiku: izraz neizmjerne tuge i
patnje,
vezanost za zemlje, za kraj naranača i pustih neplodnih brda,
prijateljstvo,
strasno prijateljstvo sa smrću. Lorca je u pjesmi
“Portret
Silvija Franconettija” iz svoje zbirke pjesama “Conte jondo”
ocrtao
pjevača andaluzijskog i dao poetsku karakteristiku ciganskog conte
jonda.
Federico Garcia Lorca o teatru...
U
sjajnom i dubokom “Razgovoru o teatru”, održanom u Madridu 1935.
Lorca
je izložio svoje gledanje na teatar i njegovu društvenu funkciju;
on
na teatar postavlja maksimalne zahtjeve, smatra ga “najjačim i
najkorisnijim
oružjem u podizanju zemlje i barometrom što pokazuje
njezinu
veličinu i pad”. “Narod”, kaže Lorca, “koji ne pomaže rast svoga
teatra,
ako nije mrtav, blizu je smrti, kao što teatar, koji ne osjeća
socijalnog
bila, političkog bila, drame svoga naroda te ne vidi istinske boje
njegova
krajolika i njegova duha, s njegovim smijehom i suzama, nema
prava
da se zove teatar, već igralištem ili mjestom gdje se vrši ona
ritualna
stvar što se zove ubijanje vremena.”
Nema komentara:
Objavi komentar